Trends hybride en elektrische voertuigen: 2022 en later
Heel Europa kent een revolutie van elektrische auto's. De einddatum voor de verkoop van benzine- en dieselauto's nadert immers snel. In het Verenigd Koninkrijk zullen vanaf 2030 alleen nog hybride en elektrische voertuigen (EV's) worden aangeboden op de markt voor nieuwe auto's. Frankrijk en Spanje verbieden de verkoop van benzine- en dieselauto's vanaf 2040.
De grote overgang naar het nieuwe autotijdperk is dus eigenlijk al begonnen.
Wat brengt 2022 en wat zijn de plannen voor de volgende jaren? We bekijken even de trends.
Volledig elektrisch gaan
De investeringsbank UBS voorspelt dat 20% van alle nieuwe auto's die wereldwijd worden verkocht, in 2025 elektrisch zullen zijn. De bank voorspelt verder dat de volledige transportsector "koolstofvrij" kan zijn tegen 2040. Alle nieuwe auto's zouden dan hybride, volledig elektrisch of volledig op waterstof rijden.
Er wordt verwacht dat in de hele EU in 2025 ongeveer 4 miljoen EV's zullen worden geproduceerd, tegenover 1,3 miljoen in 2019.
"De Society of Motor Manufacturers and Traders meldde dat de verkoop van EV's in het VK in 2021 goed was voor 11,6% van de totale omzet in de autosector, tegenover 6,6% in 2020, ondanks de uitdagingen van de covid 19 pandemie. In december 2021 alleen al werd 26% van de omzet gegenereerd door de verkoop van elektrische auto's. In Spanje steeg de verkoop van EV's op jaarbasis met 32%", volgens brancheorganisatie ANFAC.
In Frankrijk waren plug-in EV's in september 2021 volgens PFA goed voor 22,9% van alle verkochte voertuigen, bijna het dubbele van de 11,8% van het jaar ervoor. De Duitse overheidsinstelling Kraftfahrt-Bundesamt zag het aantal EV-registraties verdrievoudigen tussen 2019 en 2020.
Honda wil ook een voortrekkersrol spelen in de elektrische revolutie in Europa en wil zijn aandeel van EV's en brandstofcelvoertuigen (FCV's) tegen 2040 verhogen tot 100% van alle verkopen.
Beschikbaarheid van oplaadpunten
Een groot obstakel bij de lancering van elektrische voertuigen is de toegang tot oplaadpunten. In veel landen wordt gestreefd naar een grotere beschikbaarheid, zowel in nieuwe woningen als in stadscentra.
Het is een groeiende trend in heel Europa. Volgens het IEA is het aantal openbaar toegankelijke batterijopladers tussen 2016 en 2021 verzevenvoudigd.
Aansporing om over te stappen
De verschillende subsidies die worden aangeboden, vormen een belangrijke stimulans bij de verkoop van EV's. Nederland heeft bijvoorbeeld meer elektrische en hybride voertuigen per inwoner dan om het even welk ander land in de hele wereld. Het land geeft subsidies aan kopers van EV's en deze voertuigen zijn tot 2024 vrijgesteld van de verkoopbelasting en van de motorrijtuigenbelasting. Daarna volgen nog enkele jaren met kortingen.
Noorwegen is een andere pionier. EV's zijn daar vrijgesteld van verkeersbelasting en verkoopbelasting, en betalen bovendien 50% minder parkeer- en tolgeld. In sommige Europese landen mogen eigenaars van EV's en hybrides ook gebruik maken van busbanen.
Wie haalt het: BEV of PHEV?
Welke landen kiezen voor batterij-aangedreven elektrische voertuigen (BEV's) en welke voor plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV's)? Zowel BEV's als PHEV's worden in heel Europa verwelkomd, vooral op de top vijf markten.
De verkoop van BEV's in Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en het VK is in de eerste helft van 2021 gestegen met 147%. De PHEV's stegen met 248%.
De EV van de echte autorijder
Sportauto's zijn altijd lawaaierige brandstofslurpers geweest en EV's kleine en stille stadsauto's. De technologie op het gebied van elektrische batterijen evolueert echter zo snel dat veel EV's nu even goed of zelfs beter presteren dan benzine- en dieselauto's.
Deze sportieve EV's halen vanuit stilstand in enkele seconden hun topsnelheid, terwijl ze toch even milieuvriendelijk zijn als normale elektrische auto's. En de sportwagens op waterstof, die momenteel worden ontwikkeld, zullen de sensatie van het sportieve rijden de komende jaren nog doen toenemen, zonder aanleiding te geven tot de traditioneel bijbehorende verspilling.
De elektrische weg
Enkele voor EV's fascinerende concepten waarin wegen een belangrijk element vormen, zullen waarschijnlijk snel beschikbaar zijn.
Honda speelt opnieuw een hoofdrol bij de ontwikkeling van deze misschien definitieve doorbraak: een elektrisch wegsysteem dat uw EV via de weginfrastructuur dynamisch oplaadt tijdens het rijden. Dit zal de wachttijd voor het opladen aanzienlijk beperken, de vereiste omvang van de batterijen aan boord verkleinen en de actieradius van uw EV vergroten.
-
-
Visie op elektrisch rijden