DE HONDA HELDEN VAN HET VERLEDEN
De auto's die ons maakten tot wie we zijn
"Een bedrijf wordt niet het duidelijkst gedefinieerd door zijn mensen of zijn geschiedenis, maar door zijn producten." Soichiro Honda
De jaren 60
Wist u dat onze eerste auto, de T360, een vrachtwagen was? Onze tweede auto, de S500, was een schot in de roos: een kleine roadster met twee zitplaatsen die een ongelofelijk toerental van 9.500 tpm en een snelheid van
100 km/u haalde. Het was de wegversie van de S360 concept car. Met onder meer zijn onafhankelijke wielophanging en zijn motor met twee nokkenassen was hij veel geavanceerder dan zijn gevestigde rivalen.
In het begin was de verkoop bescheiden, maar Honda auto's stonden nu wel op de kaart en na de verkoop van meer dan 100.000 T360's kwam de echte doorbraak voor de passagiersauto van Honda:
de N360. Deze mini-Honda met maximale aantrekkingskracht, dit kleine wonder, maakte de weg vrij voor onze ster van de jaren 70: de Civic.
De jaren 70
De jaren 70 rockten. En Honda rockte de jaren 70. We lanceerden onze bestverkopende auto ooit, de Civic, een briljant meesterwerk dat de wereld op stormachtige wijze veroverde.
Vooral Amerika kon er niet genoeg van krijgen omdat concurrenten uit het thuisland lompe, trage en benzine slurpende dinosaurussen leken tegenover de Civic.
Vijftig jaar later hebben we meer dan 24 miljoen Civic's verkocht en kopen 700.000 mensen per jaar onze Honda held. Het succes van de Civic in de jaren 70 leidde tot een groeiende vraag naar een grotere Honda.
Ons antwoord was de Accord. We hebben zelfs een betoverende 2+2 coupé gelanceerd, de Prelude. Die rockte ook. En we waren eigenlijk nog maar net begonnen.
De jaren 80
Het was het tijdperk van enorme kapsels, flinke schoudervullingen en hoge toerentallen. Onze pittige Honda CRX 1.6i-16 was een sensatie van heel klein formaat die de wereld liet kennismaken met het ontwerpwonder van de VTEC
motor. Vandaag is deze motor een moderne klassieker. We bleven uiteraard ook innoveren. De Honda Civic Shuttle was een van 's werelds eerste MPV's (multi-purpose vehicle) en een meester in het vervoeren van mensen.
We lanceerden een luxueus nieuw halo-model, de Legend. En, in de VS, een nieuw luxe merk om het te verkopen: Acura, 's werelds eerste Japanse topmerk.
We ontwierpen ook een Honda voor Europa: de Concerto hatchback voor het hele gezin die zeer populair werd.
De jaren 90
We droomden er al jaren van een high-performance supercar te bouwen. Voor het nieuwe decennium hebben we die droom waargemaakt: de bijzondere NSX kreeg de goedkeuring van Ayrton Senna en was goed genoeg om Europese concurrenten terug naar de tekentafel te sturen.
De geboorte van de Type R: in de jaren negentig lanceerden we onze high-performance "R"-lijn met een R voor Racing. Modellen zoals de Civic Type R en Accord Type R kregen in 1999 het gezelschap van de Honda S2000 roadster.
Het was een 50ste verjaardagscadeau aan onszelf dat onze originele S500 helemaal up-to-date bracht.
Na 2000
Honda’s geschiedenis van de productie van revolutionair kleine auto's dateert uit de jaren 60. In 2002 bewezen we dat we nog bijzonder creatief zijn.
De Jazz was een supermini met de ruimte van een gezinswagen. We hebben de brandstoftank onder de voorzetels geplaatst om meer ruimte te creëren.
Die ruimte hebben we optimaal gebruikt dankzij onze uitvinding van de neer- en opklapbare Magic Seats. Zetels waren nooit zo praktisch.
Voor bestuurders die ruimte nodig hadden zonder afbreuk te doen aan de prestaties, boden we de Honda Stream aan. Dit is een combinatie van de stijl van een sportcoupé met de veelzijdigheid van een MPV.
Vanaf 2010: herboren pioniers en echte helden
We waren vroeg voor de revolutie van de kleine SUV. Misschien wel te vroeg. Onze HR-V uit 1999 werd gewaardeerd en we hebben hem pas na tien jaar vervangen.