Uitleg over de batterij van een elektrische auto
Hoe werkt de batterij van een EV?
De batterij van een elektrische auto slaat energie op die de elektromotor van een elektrisch voertuig kan aandrijven. Ze bestaat uit meerdere cellen met een positieve elektrode van lithium of van een ander metaaloxide en een negatieve elektrode van koolstof. Bij het opladen van de batterij gaat er een elektrische stroom door de cellen waardoor de lithiumionen zich van de negatieve elektrode naar de positieve elektrode verplaatsen. Bij inschakeling van de elektromotor zal de batterij ontladen: de lithiumionen bewegen dan terug naar de negatieve elektrode en geven energie af. Deze energie drijft de elektromotor aan en laat de wielen van het voertuig draaien, zodat het in beweging komt. Elektrische batterijen zijn groot en zwaar, maar kunnen veel energie opslaan. Daarom zijn ze uiterst geschikt voor gebruik in een elektrisch voertuig.
Welk type batterijen worden in een elektrische auto gebruikt?
Het meest voorkomende type van batterij voor een elektrische auto is de lithiumionbatterij. Deze batterij heeft een hoge energiedichtheid: ze kan dus veel energie opslaan in een beperkte opslagruimte. Ze is ook vrij licht, en dat is een goede zaak voor de energiezuinigheid van het voertuig.
Lithiumionbatterijen zijn vooral bekend voor hun goede prestaties bij hoge temperaturen en hun lage ontladingssnelheid. Dat betekent dat ze de lading langer vasthouden als ze niet worden gebruikt. Elektrische auto's kunnen ook met andere batterijtypen worden uitgerust, zoals een batterij van loodzuur en nikkel-metaalhydride. Toch blijven lithiumionbatterijen momenteel het meest populair door hun hoge energiedichtheid, lage gewicht en duurzaamheid. Ze worden gemaakt van materialen die overvloedig aanwezig zijn in de aardkorst. Bovendien is het mogelijk om ze te recycleren, waardoor de impact ervan op het milieu nog kleiner is.
Hoelang gaat de batterij van een elektrische auto mee?
Het vermogen van een elektrische batterij neemt na verloop van tijd af. De verwachte levensduur bedraagt 15 tot 20 jaar. Gemiddeld komt dit neer op zo'n 160.000 tot 320.000 km. Veel fabrikanten geven een garantie van maximaal acht jaar. Maar wanneer de batterijen niet langer geschikt zijn voor een elektrisch voertuig, krijgen ze vaak een tweede leven. Bijvoorbeeld als opslagbatterij in de fabrieken die ze oorspronkelijk hebben gemaakt, of zelfs om je huis van stroom te voorzien.
Hoe groot is de batterij van een elektrische auto?
Omdat er een grote verscheidenheid aan elektrische auto is, bestaan er ook batterijen in allerlei groottes. Vaak worden ze onder de vloer geplaatst en nemen ze de ruimte onder de zetels in. Dat is bijvoorbeeld het geval in de Honda e. Andere batterijen zijn rechthoekig of hebben een T-vorm. Hoe groter ze zijn, hoe zwaarder.
Is de batterij van een elektrische auto recycleerbaar?
Veel fabrikanten, zoals Honda, doen extra inspanningen voor de recyclage van elektrische batterijen zodra ze het einde van hun levensduur bereiken. Zo kunnen ze onder meer hergebruikt worden om huizen en andere gebouwen van energie te voorzien. Of de fabrieken waarin ze oorspronkelijk zijn gemaakt, gebruiken ze als opslagbatterij.
Daarnaast is het ook mogelijk om de batterijen te demonteren in verschillende onderdelen en dan te recycleren. Omdat de vraag naar duurzaamheid steeds groter wordt, zijn fabrikanten voortdurend op zoek naar nieuwe, innovatieve manieren om oude autobatterijen te recycleren en te hergebruiken.
Hoe vervang ik de batterij van mijn elektrische auto?
Als de batterij van je elektrische auto moet worden vervangen, zie je een waarschuwingslampje op je dashboard. Mogelijk ondervind je ook elektrische problemen. Bij goed onderhoud ligt de gemiddelde levensduur tussen 15 en 20 jaar. Honda geeft vijf jaar garantie* op al onze elektrische batterijen. Ga naar je dichtstbijzijnde Honda-garage om je batterij door een professional te laten vervangen.
De voorbije jaren zijn de kosten voor het vervangen van de batterij gedaald. Naar verwachting zal dit dus nog verder dalen.
*De garantie kan per model verschillen. Raadpleeg een Honda-verdeler of de algemene aankoopvoorwaarden.
Heeft de batterij van een elektrische auto onderhoud nodig?
Ja, net als een benzine- of dieselauto heeft een elektrisch voertuig regelmatig onderhoud nodig. Zeker één keer per jaar. Tijdens het onderhoud worden dezelfde punten gecontroleerd als bij elke andere auto. Bovendien controleren de technici of je batterij nog optimaal werkt.
Waarvoor dienen batterijcellen?
De batterij van een elektrisch voertuig bestaat uit honderden, soms duizenden cellen. Deze cellen genereren vermogen voor de auto. Hoe meer cellen, hoe groter het vermogen (kW). Het nadeel van een batterij met een groter vermogen is dat dit ten koste gaat van het energieverbruik: het rijbereik zal kleiner zijn ondanks de betere prestaties.
Kan je de batterij van een elektrische auto herstarten?
Ja, je kan een elektrische auto met een lege standaardbatterij van 12 volt herstarten met een startkabel. Dit werkt ongeveer hetzelfde als het herstarten van een benzine- of dieselauto. Hierdoor kan de elektronica die de auto bestuurt, in werking treden. Het is echter geen optie om de lithiumionbatterijen van een elektrische auto te herstarten. Daarom is het haast onwaarschijnlijk om een volledig elektrisch voertuig opnieuw in beweging te krijgen.
Maar gelukkig is de kans dat je een volledig elektrisch voertuig moet herstarten, erg klein dankzij het efficiënte elektrische systeem.
Hoelang duurt het om de batterij van een elektrische auto op te laden?
Thuis kan je de batterij best opladen aan een speciale 'wallbox'. De wallbox levert doorgaans een laadsnelheid van 6,6 kW. Dit wil zeggen dat je de Honda e met een batterij van 35,5 kWh in zo'n 4,1 uur kan opladen van een laag niveau tot 100 procent. Als je een krachtigere snellader van 50 kW aan een openbaar laadstation gebruikt, is de batterij van de Honda e in amper 31 minuten opgeladen tot 80 procent.*
*We meten de laadtijden vanaf de melding voor een laag batterijniveau.