The Power of Dreams
Onze oprichter, Soichiro Honda, droomde altijd van de toekomst. Meestal tijdens het creëren ervan. De droom begon toen Soichiro voor het eerst een auto zag. Hij wijdde de rest van zijn leven aan het waarmaken van zijn droom.
Bouwen aan de droom
Soichiro Honda was een praktische creatieveling. "Ik kan het beste nadenken als ik een moersleutel in mijn handen heb."
Tweewieler
De allereerste originele Honda:
Soichiro Honda leerde zijn vak door het maken van onderdelen. Hij was een snelle leerling en zijn bedrijf deed het goed. Maar tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het verwoest. Hij moest dus opnieuw beginnen. Deze keer droomde hij in het groot. Hij creëerde Honda's eerste complete voertuig, de Type A motorfiets.
Zijn motor was een omgebouwde stroomgenerator voor een militaire radiozender. De motorfiets was direct een groot verkoopsucces. Toen de onderdelen van de generator niet meer beschikbaar waren op de markt, maakte Soichiro zijn eigen motor. In 1948 werd de Honda Motor Co. Ltd geboren. De droom was werkelijkheid aan het worden.
Mensenkracht
De eerste Honda auto:
In de jaren 60 was Honda de grootste motorfietsfabrikant ter wereld geworden. De klanten wilden nu meer. Soichiro reageerde in 1962 met een prachtig prototype van een sportwagen. De sportwagen ging een jaar later in productie als de S500.
Binnen twee jaar was een nieuwe fabriek nodig om te kunnen voldoen aan de groeiende vraag. Soichiro's droom was een groot succes in de swingende jaren zestig.
The American Dream
In 1959 begon Honda voor het eerst auto's te verkopen buiten Japan. Er werd daarvoor een basis opgericht in Los Angeles. De Japanse nieuwkomer was nu een exporteur. Honda Amerika kende een bliksemstart, onder meer dankzij de klassieke reclamecampagne "U ontmoet de aardigste mensen op een Honda" uit de jaren zestig. (Echt gebeurd...)
De American Honda Motor Co. Inc. was eigenlijk opgericht voor de verkoop van de Honda Super Cub. Al snel werd duidelijk dat de Verenigde Staten meer een autoland was dan een motorfietsland.
Op naar Europa
In 1962 kondigde Honda zijn plannen aan om een eerste fabriek buiten Japan te bouwen in Aalst, België. Deze fabriek opende een jaar later haar deuren. Soichiro Honda was persoonlijk aanwezig op de openingsceremonie. De Honda Motor Co. Ltd. was nog maar 15 jaar oud en was nu dus al een internationale onderneming.
De Honda Civic was een wendbare en efficiënte auto die Amerika op stormachtige wijze veroverde. Dankzij de nieuwe Amerikaanse regelgeving voor emissies versloeg de Civic gemakkelijk zijn in die tijd benzine slurpende concurrenten.
Een droomwagen
NSX: de Honda supercar. Tegen de jaren 80 was Honda een gevestigde internationale naam. Het bedrijf paste zijn image daarom aan en besloot een supercar te bouwen, maar dan zonder de nadelen van een supercar. "Elke ontwikkelingsingenieur droomt ervan om een sportwagen te creëren", zei de man die de leiding had over het project, Shigeru Uehara.
De onmiskenbare NSX, een supercar in elk opzicht.
Race-input
Het project werd in de jaren 80 verder uitgewerkt onder de naam "New Sportscar-eXperimental": de NSX. Wereldkampioen Ayrton Senna gaf ideeën voor het project en toen de auto in 1989 werd voorgesteld, waren de recensenten totaal verrast. Honda’s droomachtige supercar bezorgde zijn rivalen slapeloze nachten.
Kracht en lichtheid: het ontwerp van de eerste NSX was geïnspireerd op de F-16 straaljager. Hij had de eerste semi-zelfdragende carrosserie, volledig gemaakt van aluminium.
Ontdek meer
Ontdek hoe we vandaag indrukwekkende auto's kunnen bouwen door de Honda's uit het verleden niet te vergeten.
Lees nu