Terminologie
Leer Honda spreken
Bluetooth
Bluetooth is een standaard voor draadloze communicatie die gebruikt wordt om uw mobiele telefoon of andere met Bluetooth uitgeruste apparaten met compatibele wagens te verbinden. Zo kunt u uw ogen op de weg en handen op het stuur houden.
Tweeters
Deze kleine, supplementaire luidsprekers zorgen voor een perfecte geluidskwaliteit van het entertainmentsysteem in uw wagen. De tweeters bevinden zich vooraan in de wagen en maken deel uit van de uitgebreidere uitrustingspakketten. Ze verminderen ruis en laten hoge tonen goed tot hun recht komen.
ABS (antiblokkeersysteem)
Het antiblokkeersysteem zorgt ervoor dat uw wielen niet blokkeren als u in een noodgeval moet remmen en dat u uw wagen alsnog in de juiste richting kunt sturen. Zo behoudt u altijd de controle over uw voertuig, ongeacht de weersomstandigheden.
ACC (Adaptieve Cruise Control)
De garantie om zonder stress op de autosnelweg te rijden. Met de adaptieve Cruise Control-technologie rijdt u aan een gematigde snelheid en houdt de wagen een veilige afstand tot uw voorligger.
Een radar in de grille vooraan meet de afstand tot het voertuig dat voor u rijdt, en bepaalt hoe dicht u kunt rijden. De ACC kan op elk moment door de bestuurder worden in/uitgeschakeld.
Actieve hoofdsteunen vooraan
De actieve hoofdsteunen vooraan helpen uw hoofd, nek en ruggengraat te beschermen wanneer een voertuig u langs achteren aanrijdt.
Bij een achterwaartse aanrijding wordt de inzittende tegen de rugleuning gedrukt. Door de toenemende druk op de zetels bewegen de actieve kopsteunen zich in fracties van een seconde naar voren. Zo wordt de ruimte tussen het hoofd en de steun kleiner en het risico op een whiplash beperkt.
Actieve veiligheid
In elke seconde vóór een botsing kan onze actieve veiligheidstechnologie een wereld van verschil maken. Systemen zoals ABS (antiblokkeersysteem), EBD (Electronic Brake-force Distribution of elektronische remkrachtverdeling), ADAS (geavanceerd rijassistentiesysteem) en VSA-stabiliteitssysteem (Vehicle Stability Assist) zijn inbegrepen. Elk systeem draagt bij aan uw veiligheid door in de eerste plaats een ongeluk proberen te vermijden.
ADAS (geavanceerd rijassistentiesysteem)
Het ADAS-systeem omvat de Adaptieve Cruise Control (ACC), de actieve rijvakassistentie (LKAS) alsook de automatische remassistentie (CMBS).
ACE (koetswerkstructuur)
De speciaal ontworpen framestructuur van onze wagens vermindert de impact in geval van een frontale botsing.
Het innovatieve koetswerkontwerp absorbeert de botsenergie over een groot oppervlak om de ruimte binnenin de wagen zo groot mogelijk te houden, en u en uw passagiers dus beter te beschermen. Het ACE-systeem leidt niet alleen de frontale impact af, maar kan ook de schade aan andere betrokken voertuigen tot een minimum beperken.
Aerodynamica
Geniet van een vlottere, stillere rit terwijl u tegelijk brandstof bespaart. Onze wagens zijn ontworpen met aerodynamica in het achterhoofd en we leveren grote inspanningen om de weerstandscoëfficiënt (Cd) zo laag mogelijk te maken. Met andere woorden, hoe lager het cijfer, hoe minder weerstand door de wind, dus hoe vlotter u kunt rijden.
BA (Brake Assist Remhulp)
De remassistent detecteert wanneer u plotseling moet remmen en verhoogt automatisch de remkracht. Door krachtig te remmen wordt de remafstand kleiner.
CMBS (automatische remassistentie)
Onze automatische remassistentie waarschuwt u voor een dreigende aanrijding of duwt automatisch het rempedaal in wanneer het te laat is.
Een kleine radar achter de grille werkt als een soort camera die voortdurend een signaal uitstuurt en de feedback hierop evalueert. Het systeem kan ook een obstakel detecteren en de afstand en naderingssnelheid berekenen.
Als het systeem een obstakel boven een bepaalde grenswaarde vaststelt, wordt u gewaarschuwd door een knipperlichtje en geluidssignaal. Als u niet reageert, duwt het systeem zachtjes op de rem en wordt uw veiligheidsgordel lichtjes aangetrokken. Als u dan nog altijd niet ingrijpt en een frontale botsing onoverkomelijk is, worden de twee veiligheidsriemen vooraan strak aangetrokken en de remmen stevig ingedrukt.
Het CMBS-systeem vermindert de impactsnelheid, beperkt de mogelijke schade aan uw voertuig en, het belangrijkst, beschermt u en uw passagiers.
Common-railsysteem
In een common-rail dieselmotor kunnen uiterst nauwkeurige hoeveelheden brandstof snel in de verbrandingskamer worden ingespoten. Hierdoor vormt de brandstof een dunnere damp en is een efficiëntere verbranding mogelijk.
Dit resulteert in een stille en zuinige motor die bovendien een lage CO2-uitstoot heeft.
CVT (Continu Variabele Transmissie)
Dankzij de continu variabele transmissie is de automatische versnellingsbak nog handiger. Door soepel te schakelen doorheen de veelvoudige overbrengingsverhoudingen biedt deze transmissie een bijzonder efficiëntie en een betere brandstofzuinigheid.
Nachtsloten
Dieven die in uw wagen proberen in te breken, maken geen schijn van kans aangezien deze nachtsloten alleen door u en uw sleutel ontgrendeld kunnen worden.
Dubbel gevorkte ophanging
Dit type ophanging levert een optimale precisie in de wielbewegingen en reduceert bovendien de koetswerkbeweging bij het afremmen en draaien. Dit betekent dat u kunt rekenen op een voorspelbaar en betrouwbaar rijgedrag en dus volop van uw rit kunt genieten.
EBD (Electronic Brake-force Distribution)
De elektronische remkrachtverdeling werkt parallel met het antiblokkeersysteem om uw remkracht te optimaliseren indien nodig. Het systeem past de remkracht aan op de voor- en achterwielen met het oog op een maximale remefficiëntie.
ECU (Electronic Control Unit)
Deze computer waakt over uw motor en ondersteunt waar nodig.
ETCS (Electronic Throttle Control System)
Dit systeem - ook bekend als drive-by-wire - meet aan de hand van elektronische sensoren de positie van het gaspedaal en stuurt het motorbeheersysteem aan. Dit resulteert in een onmiddellijke, soepele respons zodra u het gaspedaal indrukt zonder dat er een mechanische verbinding nodig is.
EPS (elektrische stuurbekrachtiging)
De elektrische stuurbekrachtiging maakt gebruik van een motor in plaats van hydraulische mechanica om het stuur te bedienen en heeft een invloed op de batterij in plaats van de motor. Zo kunt u rekenen op een lager brandstofverbruik en een verminderde CO2-uitstoot.
Ergonomie
Ergonomie is een toegepaste wetenschap die wordt gebruikt om een optimale (werk)omgeving te ontwerpen. Bij Honda vinden we ergonomie uiterst belangrijk opdat uw wagen op en top veilig en comfortabel is.
Zo letten we erop dat de bedieningen en instrumenten in de wagen zich op de meest praktische plaats bevinden en dat ze gemakkelijk en intuïtief kunnen worden gebruikt. Daarbij besteden we aandacht aan het kleinste detail ... van de bedieningen op het stuurwiel tot de bestuurderszetel die bijdraagt tot uw comfort én concentratie.
Brandstofverbruik
Het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot geven een goed beeld van het prestatievermogen van een wagen.
Het Vehicle Certification Agency (VCA) waakt erover dat alle autofabrikanten het brandstofverbruik op dezelfde manier meten, nl. door gebruik van een industriestandaardtest. Zo kan men verschillende modellen op een betrouwbare manier met elkaar vergelijken.
Grade Logic Control
Bij bepaalde automatische transmissies zoekt dit ingebouwde, intelligente systeem de beste schakelverhouding in functie van uw rijstijl en de wegomstandigheden. Het is vooral handig in heuvelachtige streken met veel bochten.
HID (High Intensity Discharge)
In plaats van een lampje bevatten HID-lampen xenongas. Door een elektrische lading ontstaat er helderwit licht om uw weg optimaal te verlichten. Zo kunt u rekenen op een grote lichtintensiteit en betere zichtbaarheid.
HSA (Hill Start Assist)
Dit systeem helpt een handje wanneer u bergopwaarts wilt vertrekken. Het voertuig blijft even stilstaan terwijl u uw voet van de rem naar het gaspedaal verplaatst.
Hybride
Onze hybridemodellen worden aangedreven door zowel brandstof als elektriciteit. Dit levert een lagere uitstoot en betere zuinigheid op.
ICE (In-Car Entertainment of Internal Combustion Engine)
Afhankelijk van de context verwijst dit acroniem naar de stereo-installatie in de wagen of de motor (meestal het eerste).
i-CTDi (Intelligent Common rail Turbo Diesel Injection)
Bepaalde Honda wagens zijn uitgerust met deze common-rail dieselmotor.
i-DSi (Intelligent-Dual Sequential Ignition)
Deze motor zorgt voor een hogere brandstofzuinigheid in combinatie met een lagere uitstoot dankzij de timing van de gloeibougies.
i-DTEC
De i-DTEC-motor is een intelligente motor van de laatste generatie die gebruikmaakt van de nieuwste common-rail technologie en een variabele turbo. Dit resulteert in een vlottere, stillere maar pittigere rijervaring.
IMA (Integrated Motor Assist)
Dankzij de combinatie van een brandstof- en een elektromotor steunt de Integrated Motor Assist (IMA) op de kracht van hybridetechnologie met als resultaat een lagere uitstoot en een hogere brandstofzuinigheid.
i-SHIFT (Intelligent Shift)
In tegenstelling tot een automatische versnellingsbak heeft een i-SHIFT-transmissie geen koppelomvormer. In de plaats hiervan beschikt deze transmissie over dezelfde koppeling als een 1.4 handgeschakelde versnellingsbak en schakelpeddels aan het stuur of een sequentiële versnellingspook.
ISOFix (International Standards Organisation Fix)
Het internationaal gestandaardiseerd systeem voor de bevestiging van kinderzitjes in auto's garandeert dat elk zitje veilig aan de carrosserie van de wagen bevestigd is.
i-VTEC
Deze intelligente brandstofmotor combineert een variabele kleptiming en kleplifthoogte (VTEC) met een variabele nokkenasverstelling (VTC) voor een betere prestatie, brandstofzuinigheid en uitstoot.
LKAS (actieve rijvakassistentie)
Deze rijvakassistentie zorgt ervoor dat u op uw rijstrook blijft op snelwegen of andere wegen met rijstrookaanduiding.
Een camera aan de binnenkant van de voorruit verwerkt beelden van de weg die voor u ligt, en berekent vervolgens hoeveel stuurkracht er nodig is om op de rijstrook te blijven rijden. Als u de rijstrookaanduiding dreigt te overschrijden, wordt u gewaarschuwd door een ononderbroken biepsignaal.
LSD (Limited Slip Differential)
Het Limited Slip-differentieel is voorzien op bepaalde wagens met een hoog vermogen om de tractie van de aangedreven wielen te verbeteren.
Magic Seats
De achterste zetels worden in een mum van tijd neergeklapt ... een vleugje magie volstaat. Zo krijgt u ogenblikkelijk een volledig vlakke laadvloer. Bovendien kunt u de achterste zitting ook opklappen. Handig als u extra bagageruimte achter de voorste zetels nodig hebt.
'One motion'-neerklapmechanisme
Met dit praktische systeem kunt u de zetelconfiguratie in amper één beweging aanpassen. Trek aan de hendel aan de achterzetel en de hoofdsteun klapt automatisch neer, de zitting wordt opgeklapt en de rugleuning komt gelijk met de vloer.
Passieve veiligheid
Met passieve veiligheid worden alle veiligheidsvoorzieningen in de wagen bedoeld die u helpen beschermen in geval van een ongeluk. Met voorzieningen bedoelen we airbags (= passieve veiligheid), kreukelzones, zijdelingse verstevigingsbalken en veiligheidsgordels met spankrachtbegrenzer (ELR) (= passieve veiligheid).
Passieve veiligheid draagt bij tot uw veiligheid, maar dan wel op een passieve manier. Zodra er sprake is van beweging of actie, gaat het om actieve veiligheid.
RDS (Radio Data System)
Deze technologie maakt deel uit van uw In-Car Entertainment (ICE). Belangrijke gegevens zoals titels van nummers worden via radiogolven overgebracht en op het scherm weergegeven.
Realtime 4x4
Wanneer de omstandigheden dit vereisen, drijft een intelligent vierwielsysteem de wielen aan terwijl een optimale grip wordt behouden. Dit is bijzonder handig op een glad wegdek.
SRS (Supplemental Restraint System)
Technologieën zoals die van airbags worden ook Supplemental Restraint Systems genoemd. Dit zijn, naast veiligheidsriemen, systemen die de inzittenden helpen tegenhouden in geval van een aanrijding.
SS (Sequential Shift)
De sequentiële schakeling laat u toe om ook handmatig te schakelen met uw automatische versnellingsbak.
Koppel
In de algemene betekenis staat koppel voor een roterende kracht. Bij wagens is een laag motorkoppel essentieel om moeiteloos te kunnen accelereren bij lage toerentallen.
TSA (Trailer Stability Assist)
Het Trailer Stability Assist-systeem werkt samen met de Vehicle Stability Assist-technologie om een optimale veiligheid te verzekeren bij gebruik van een aanhangwagen.
Het TSA-systeem kan aan de hand van sensoren automatisch de remmen indrukken zodat uw voertuig met aanhangwagen stabiel op de weg blijft.
Variabele turbo
De variabele turbo van de i-DTEC-motor staat garant voor een onmiddellijke en soepele start. Turbo's maken gebruik van schoepenwielen om de lucht die naar de cilinders stroomt, samen te drukken. Hierdoor neemt de zuurstofdichtheid toe, wat een betere verbranding en meer kracht oplevert. Bij een variabele turbo wordt deze druk automatisch aangepast indien nodig.
VIN (voertuigidentificatienummer)
Het voertuigidentificatienummer (VIN) is een uniek nummer voor de identificatie van uw voertuig. Het is als het ware de identiteitskaart van uw wagen.
Vehicle Stability Assist (VSA-stabiliteitssysteem)
Dit systeem detecteert tractieverlies in bochten voor een betere stabiliteit.
Het intelligente systeem controleert de snelheid, de positie van het gaspedaal, de stuurhoek, de individuele wielsnelheden, de dwarskracht en de draaiing om de verticale as om te bepalen of er sprake is van onder- of oversturen. Als dit het geval is, doet de stabiliteitsassistent een beroep op het antiblokkeersysteem om de wielen apart bij te remmen en zo de wagen stabiel op de weg te houden. Dit is bijzonder handig bij moeilijke rijomstandigheden of als u een bocht aan een veel te hoge snelheid neemt.
VTC (Variable Timing Control)
De variabele kleptiming is een mechanisme dat het koppel en de prestaties van uw wagen aanzienlijk verbetert door het moment aan te passen waarop de inlaatkleppen van de nokkenas ten opzichte van de krukas openen bij veranderende motorsnelheid en lading. Een uiterst intelligent mechanisme dus dat zorgt voor een hoger koppel bij lagere toerentallen.
VTEC (Variable Valve Timing and Lift with Electronic Control)
Deze variabele kleptiming en kleplifthoogte passen de motorkleppen aan en zorgen zo voor meer vermogen als dat nodig is. Dit resulteert in een lagere uitstoot en superieure brandstofzuinigheid bij gewone brandstofmotoren.