Wat is regeneratief remmen en hoe werkt het?
Regeneratief remmen is een eenvoudig en efficiënt proces dat in hybride auto's wordt gebruikt om de batterij op te laden. Ontdek wat het is, hoe het werkt en hoe belangrijk het is voor hybride voertuigen.
De definitie van regeneratief remmen
Regeneratief remmen is een proces waarbij restenergie die vrijkomt bij het remmen, wordt gerecycleerd en gebruikt om de lithiumbatterij van een zelfopladende hybride aan te vullen.
De kinetische energie die gewoonlijk verloren gaat bij het remmen, wordt omgezet in elektrische energie die vervolgens wordt teruggevoerd naar de batterij om later weer te worden gebruikt.
Waarom verspilt normaal remmen energie?
Remmen werkt door middel van wrijving. Wanneer u het rempedaal indrukt om te vertragen, drukken de remklauwen op de remschijven waardoor wrijving ontstaat die de wielen afremt. Dit proces creëert ook kinetische energie. Deze energie gaat verloren wanneer ze verdwijnt in de vorm van warmte. Daarom staan de remmen van racewagens soms roodgloeiend.
De warmte die ontstaat bij normaal remmen, is verspilde energie. Bij regeneratief remmen wordt die energie gerecupereerd.
Regeneratief remproces: stap voor stap
Regeneratief remmen wordt geactiveerd bij het intrappen van het rempedaal door de bestuurder:
• De elektrische motor in een hybride of elektrische auto kan in twee richtingen draaien: vooruit en achteruit.
• Bij het vooruit draaien, drijft hij de wielen aan en bij het achteruit draaien, laadt hij de batterij op.
• Wanneer u het gaspedaal gebruikt, zal de motor vooruit draaien.
• Wanneer u het rempedaal intrapt, draait de elektrische motor achteruit.
• Wanneer de motor achteruit draait, wekt hij elektriciteit op die naar de batterij wordt gevoerd.
Regeneratief remmen werkt het best in stop-and-go verkeerssituaties waarbij het rempedaal licht wordt ingetrapt.
Zelfopladende hybrides hebben geen externe oplading nodig. Dit zal een opluchting zijn voor vele bestuurders: geen zorgen meer over het vinden van een oplaadpunt voor de batterij leeg is.
Een regeneratief remsysteem laadt de batterij van uw hybride gratis op en telkens als u rijdt met elektrische energie uit de batterij, verbetert u het brandstofverbruik van uw hybride.
Welke auto's gebruiken regeneratief remmen?
Regeneratief remmen is een kenmerk van elektrische auto's en van zelfopladende hybride voertuigen. Het wordt gebruikt om de elektrische batterij in de elektrische aandrijflijn van deze voertuigen bij te vullen, in plaats van ze volledig op te laden. Wij gebruiken deze technologie in meerdere modellen:
Honda e
Deze bekroonde Honda e is de eerste batterij-auto van Honda die ontworpen werd voor Europa en die hier ook verkocht wordt.
Zijn nostalgische design contrasteert mooi met zijn geavanceerde en meest recente rijhulptechnologie, zijn gesofistikeerd en elegant interieur en zijn verbluffende elektrische prestaties. Hij is handig en wendbaar in de stad en produceert vooral geen uitlaatgassen.
Honda CR-V
Een volledige hybride in een modern SUV-chassis die verkrijgbaar is met twee- of vierwielaandrijving. De geavanceerde e:HEV aandrijflijn biedt lage emissiewaarden, een zuinig brandstofverbruik en een ongeëvenaard vermogen.
De Honda CR-V is een van de best verkopende auto's op wereldniveau en de nieuwste generatie is ruim, responsief, soepel en efficiënt.
Honda HR-V
De gloednieuwe Honda HR-V is een compacte en sportieve, hoogwaardige crossover SUV die uitgerust is met een geavanceerde e:HEV hybride aandrijflijn.
Hij staat borg voor lage emissiewaarden, een zuinig brandstofverbruik en een echte elektrische autonomie, in tegenstelling tot een milde hybride. Hij biedt de aangename rijervaring die alleen Honda kan leveren en dankzij zijn Magic Seats is dit de handigste en veelzijdigste SUV in zijn klasse.
Honda Jazz
De nieuwe Honda Jazz is een volwaardige hybride in twee verschillende stijlen: de elegante en verfijnde Jazz hatchback en de sportieve, actieve Jazz Crosstar.
Dankzij de Honda e:HEV technologie biedt het gamma u een indrukwekkend zuinig brandstofverbruik, lage emissiewaarden en een sensationele elektrische aandrijving.