Wat is regeneratief remmen en hoe werkt het?
Regeneratief remmen is een eenvoudig proces dat wordt toegepast in zelfopladende hybride auto's. De remkracht wordt daarbij gebruikt om de batterij op te laden. Tijdens het regeneratief remmen wordt kinetische energie die anders verloren zou gaan, omgezet in elektrische energie. Deze energie gaat dan naar de batterij.
Ontdek meer over regeneratief remmen, over de manier waarop het werkt en in welke Honda hybride voertuigen dit principe wordt toegepast.
Hoe werkt regeneratief remmen?
Regeneratief remmen is een ingebouwd onderdeel van de werking van een hybride elektrische auto. De bestuurder schakelt het regeneratieve remsysteem in en laat het gaspedaal los. Het hybride systeem doet de rest.
• In een hybride elektrische auto drijft de elektrische motor de wielen aan en levert energie aan de auto.
• Bij regeneratief remmen stopt de motor de aandrijving van de wielen en begint de auto op natuurlijke wijze af te remmen omdat hij geen energie meer krijgt.
• De motor draait ondertussen zijn rol om en werkt als een generator: hij gebruikt de kinetische energie van de nog altijd bewegende wielen om elektriciteit op te wekken die dan teruggevoerd wordt naar de batterij om de lading aan te vullen.
.jpg)
De voordelen van regeneratief remmen
Naarmate de hybride technologie zich verder ontwikkelt, wordt regeneratief remmen steeds gebruikelijker.
Enkele voordelen van regeneratief remmen:
• Betere elektrische actieradius - door kinetische energie vast te houden, om te zetten en opnieuw te gebruiken om de batterij op te laden, wordt het brandstofverbruik verlaagd en wordt de actieradius verhoogd.
•Dubbele beveiliging- door de combinatie van een wrijvingsremsysteem en een regeneratief systeem kan uw hybride snel en veilig vertragen.
• Minder slijtage van de frictieremmen - auto's die regeneratief remmen, hebben nog altijd traditionele remmen. Maar het regeneratieve remmen doet het grootste deel van het werk. De remblokken worden dus minder vaak gebruikt en gaan langer mee.
De nadelen van regeneratief remmen
Regeneratief remmen biedt slechts enkele kleine nadelen. We vermelden ze hier toch om volledig te zijn:
• Variërende efficiëntie - afhankelijk van uw rijstijl haalt u meer of minder uit regeneratief remmen. Bij lage snelheden of bij hard of plotseling remmen, is het voordeel minder groot.
• Ander gevoel - regeneratief remmen kan soms anders aanvoelen dan traditioneel remmen, wat voor sommigen een nadeel kan zijn. Regeneratief remmen voelt doorgaans soepeler, sneller en consistenter aan. Soms moet u het pedaal harder intrappen.
Welke auto's gebruiken regeneratief remmen?
Regeneratief remmen wordt toegepast in de meeste elektrische auto's en in zelfopladende hybrides. Het wordt niet gebruikt om de elektrische batterij volledig op te laden, maar om ze bij te vullen tijdens het rijden. We gebruiken deze technologie in meerdere modellen.
Gebruiken alle hybrides regeneratief remmen?
Alle Honda hybrides maken gebruik van regeneratief remmen. De toepassing ervan kan verschillen, maar alle hybrides gebruiken een regeneratief remsysteem.
Wat is de beste manier om regeneratief remmen te gebruiken?
Wanneer u vaak stopt, zoals bij druk verkeer of bij verplaatsingen in de stad, zullen uw remmen meer energie opwekken naarmate u meer stopt en start. Soepel stoppen, in plaats van bruusk remmen, kan ook efficiënter zijn.
Hebben regeneratieve remmen remblokken?
Regeneratieve remmen hebben geen remblokken. Ze verminderen wel het gebruik van de wrijvingsremmen waardoor de slijtage van de remblokken van deze remmen wordt beperkt.
Enkele Honda auto's die gebruik maken van regeneratief remmen:
Honda e
Deze bekroonde Honda e is de eerste volledig elektrische auto van Honda die ontworpen werd voor Europa.
Zijn nostalgische design contrasteert mooi met zijn geavanceerde en meest recente rijhulptechnologie, zijn gesofistikeerde en elegante interieur en zijn verbluffende elektrische prestaties. Hij is handig en wendbaar in de stad en stoot vooral geen uitlaatgassen uit.
Honda CR-V
Een volledige hybride in een modern SUV-chassis die beschikbaar is met twee- of vierwielaandrijving. De geavanceerde e:HEV aandrijflijn biedt lage emissiewaarden, een zuinig brandstofverbruik en een ongeëvenaard vermogen.
De Honda CR-V is een populaire grote SUV en de nieuwste generatie is ruim, responsief, soepel en efficiënt.
Honda HR-V
De gloednieuwe Honda HR-V is een compacte en sportieve, hoogwaardige crossover SUV die uitgerust is met een geavanceerde e:HEV hybride aandrijflijn.
Hij staat borg voor lage emissiewaarden, een zuinig brandstofverbruik en een echte elektrische autonomie, in tegenstelling tot een milde hybride. Hij biedt de aangename rijervaring die alleen Honda kan garanderen en dankzij zijn Magic Seats is dit de handigste en veelzijdigste SUV in zijn klasse.
Honda Civic
De gloednieuwe Civic e:HEV is een dynamische, zelfopladende, volledig hybride hatchback die het design en de technologie van de Civic aanvult met een indrukwekkend elektrisch vermogen.
Honda Jazz
De Honda Jazz is een volledige hybride in twee verschillende stijlen: de elegante en verfijnde Jazz hatchback en de sportieve Jazz Crosstar voor een actieve levensstijl.
Dankzij de Honda e:HEV technologie biedt het gamma u een indrukwekkend zuinig brandstofverbruik, lage emissiewaarden en een sensationele elektrische aandrijving.