In Europa bouwden we onze eerste fabriek buiten Japan, een enorme onderneming in die tijd. De productie van motorfietsen ging in mei 1963 van start in Aalst. Een Super Cub 100 was de eerste motorfiets die van de productieband rolde.
Omdat Soichiro ervan droomde nummer 1 te zijn.
Honda’s eerste overzeese uitbreiding was naar Noord-Amerika, maar Europa volgde niet lang daarna. We gingen onderzoeken hoe we zouden kunnen groeien in Europa en vestigden ons uiteindelijk op een plek in België als de spil voor onze inspanningen.
De vestiging van onze autofabriek in Europa kwam min of meer door onze samenwerking met BL. In de late jaren 70 was BL op zoek naar een partner voor het ontwikkelen van een hoogwaardige compacte sedan.
We kwamen snel overeen dat ze een vergunning konden krijgen voor het bouwen van onze nieuwe Ballade, die bijna zou worden gelanceerd in Japan. Toen de Europese verkoop van dit model van start ging in 1981, werd zijn nieuwe naam de Triumph Acclaim. Een groot succes.
Uit deze oorspronkelijke licentieovereenkomst groeide een partnerschap van 15 jaar waaruit gezamenlijke projecten als de Legend van 1986 en de Accord van 1993 voortkwamen, evenals het delen van technologieën. In 1985 kozen we een stuk grond van 370 acre in Swindon, Verenigd Koninkrijk, als de locatie voor onze eerste Europese autoproductievestiging - Honda of the UK Manufacturing (HUM).
Onze monteurs hebben een zeer goed oog voor detail en voeren een grondige kwaliteitscontrole uit. Niets wordt gemist.
De thuisbasis van de Civic 5-deurs, de Civic Type R en de CR-V, allemaal hier gebouwd bij Honda of the UK Manufacturing in Swindon.
De productie van motoren begon in 1989 en de eerste Honda door ons gebouwd in Europa, de Accord, werd vanaf 1992 gemaakt. De Europese productie van de Civic ging van start in 1994, en we begonnen daar met de productie van de CR-V in 2000.
Dankzij de groei van Honda in Europa werden in het Verenigd Koninkrijk gebouwde CR-V's voor het eerst naar Noord-Amerika geëxporteerd in 2002. Als reactie op de vraag vanuit de regionale markt begonnen we hier met de bouw van onze eerste dieselmotor in 2005. In 2007 vierden we de productie van de 1-miljoenste in Europa gebouwde Civic.
Een jaar later knalden de champagnekurken opnieuw: we hadden onze 2-miljoenste auto in Europa gebouwd; de 3-miljoenste auto werd in 2015 in Swindon gebouwd.
Onze Swindon-fabriek floreert vandaag de dag. Deze fabriek is de wereldwijde spil voor de productie van de Civic 5-deurs, die naar 70 landen over de hele wereld wordt geëxporteerd en met de helft van de auto's die daar gebouwd worden nu richting de Verenigde Staten gaat. De totale investering in de locatie sinds 1989 is meer dan £2,2 miljard; alle kapitaalinvesteringen zijn afkomstig uit Honda's eigen middelen.
Om onze productie- en verkoopbehoeften te ondersteunen, hebben we drie R&D-locaties in Europa. Twee voor auto's, in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, en een voor motorfietsen in Italië.
Wat bijna uniek is voor Honda, is dat de Civic 5-deurs alleen gebouwd wordt bij HUM. Waar ter wereld u er ook eentje spot, hij is altijd gemaakt in Europa.
Wij zijn trots op onze geschiedenis. Lees hoe onze oprichter Soichiro Honda ons maakte tot wie wij zijn.
Lees meer over de wereld van Honda, onze activiteiten in Europa en wat ons drijft.
Waar brengen onze dromen ons straks weer naartoe? Kijk hoe de Honda's van morgen eruit zullen zien.