Taal Sluiten

Klik om taal te wijzigen

Honda trakteert vijf motorrijders (in spe) op De Langste Motorrijles

“Droom jij al jaren van een motorrijbewijs, maar is het er nog niet van gekomen? Ben je op zoek naar de eerste meters op de motor?” Met die prikkelende uitnodiging wist Honda vijf van onze lezers te strikken voor een gratis dag motorrijles bij het RACB. Geen doorsnee testrit, wel een unieke kans om ervaring op te doen en de aangeleerde vaardigheden in alle veiligheid aan te scherpen. “Ik ben hier zonder verwachtingen aangekomen, maar met een pak ‘goesting’ opnieuw buiten gewandeld.” Zo mogen we het horen!

Vijf motorrijders in spe mochten van Honda dus een - voor sommigen - eerste keer van de motorwereld proeven tijdens een hele dag rijles. Op zaterdag 25 mei stonden er op het terrein van het RACB te Nijvel maar liefst vijf ronkende motoren klaar om beginnende motorrijders kennis te laten maken met enkele 2024-modellen van Honda.

De testmotoren

Even kennismaken met de vloot, van ‘klein’ naar groot. Aftrappen doen we met een drieling rond hetzelfde platform: zowel de naked CB500 Hornet, de scrambler CL500 als middenklasse hoogpotertje NX500 zijn opgebouwd rond hetzelfde 471cc tweecilinderblok. Een droom voor A2-rijders, in drie compleet verschillende stijlen - voor elk wat wils! De opvallendste nieuwigheid voor 2024 is evenwel de CB650R met E-Clutch, waardoor je het koppelingshendel nooit hoeft te beroeren tijdens je rit. Alles wat je moet doen is gas geven en met het schakelpedaal van versnelling wisselen - zo! De rol van pater familias is vandaag weggelegd voor de vorig jaar gelanceerde CB750 Hornet, die vriend en vijand heeft verrast met z’n erg krachtige paralleltwin en bijzonder uitgebreide uitrusting voor z’n prijskaartje.

De testrijders

Het aantal inzendingen voor deze unieke motorrijles was haast niet bij te houden. Helaas konden we slechts vijf mensen gelukkig maken, en dat werden de volgende motorrijders in spe. 

Naomi Geubels

Naomi Geubels

Enkel ervaring als bijrijder

Aftrappen doen we met het ‘jonkie’ van de groep. Naomi (26) had tot op heden enkel ervaring als passagier, maar stond te popelen om zelf aan het stuur te zitten. Ze heeft net haar theoretisch rijbewijs behaald, heeft haar rijlessen ingeboekt, maar nog geen meter zélf gereden met de motor. Daar kwam vandaag wel even verandering in… 

“De dag begon al met een heel aangename ontvangst. Alle deelnemers waren enthousiast en dus ruim op tijd, en de mensen van Honda hebben ons met open armen ontvangen. Dat bleek ideaal om de stress wat te verlagen - een factor die we niet mogen onderschatten, voor rijders in spe. De sfeer zat prima, en het was fijn om te merken hoe iedereen elkaar motiveerde om tijdens de oefeningen steeds beter te doen. Mijn favoriete motoren waren de CB650R met E-Clutch en de Hornet 750, omwille van de zithouding en het comfort, het gemak van de E-Clutch, en de power van de 750. Een heerlijke kennismaking!”

Naomi Geubels

Stijn

Aspirant- inspecteur bij de politie

Onze volgende deelnemer is Stijn, die al lang twijfelt om z’n A-rijbewijs te halen. Hij volgt momenteel de opleiding tot inspecteur bij de politie en hoopt in die hoedanigheid ooit met de motor te kunnen rijden. Elke duw in de rug om die droom werkelijkheid te maken, is dus mooi meegenomen.

“Vandaag was een dot van een kans om eens met verschillende motoren te mogen rijden, en in alle veiligheid kennis te kunnen maken met het Honda-gamma. Een pak bijleren zonder de kosten die normaal met een rijschool gepaard gaan. Prachtig, toch? Hoewel we er nu gratis mochten van proeven, is zo’n opleidingsdag absoluut een dikke aanrader: van de persoonlijke begeleiding dankzij de kleine groepjes, tot de ruime hoeveelheid rijtijd die we ter beschikking kregen… Dit zou ik aan iedereen aanraden. Als onervaren rijder vond ik het remmen van op snelheid tot een stabiele stilstand het meest uitdagend - maar de boost aan zelfvertrouwen als dat perfect blijkt te lukken is onbetaalbaar. Ik heb vandaag vooral genoten aan het stuur van de NX500 en de Hornet 750. De NX500 omwille van het hogere en bredere stuur waardoor hij makkelijker te besturen was in het kortere draaiwerk. Maar m’n voorkeur gaat toch naar de 750: vooral voor de iets forsere punch van het blok geeft de doorslag!” 

Bilal Oualmakran

Bilal Oualmakran

Scooterrijder met ervaring

De 32-jarige Brusselaar Bilal was de enige rijder die iets of wat van ervaring kon voorleggen: hij heeft zelf een motorscooter, en heeft al behoorlijk wat kilometers op de teller gezet dankzij z’n rijbewijs B (met code 372). Maar nu is het tijd voor het échte werk: Bilal wil deze zomer z’n motorrijbewijs halen en kan de extra training dus prima gebruiken.

“Omdat ik al wat ervaring had, kreeg ik een aangepast programma voorgeschoteld door Honda - heel fijn om enkele stappen te kunnen overslaan en ervaring op te bouwen op mijn niveau! Ten opzichte van mijn scooter was het vooral aanpassen op vlak van schakelen. Vooral om gecontroleerd te accelereren na het opschakelen. Maar eenmaal ik dat onder de knie had, kon ik de oefeningen zonder aarzelen aanvatten en maakte ik sneller dan verwacht progressie. Een absolute bonus was dat ik de kijktechniek al prima onder de knie had, dan is de basis gelegd om verder op te bouwen. Mijn favoriet? Dat is een moeilijke: ik twijfel namelijk tussen de CB650R met E-Clutch en de CB750 Hornet. Ik hou wel van wat onversneden power, en die was het best voelbaar op deze modellen.”

Sofie De Boeck

Sofie De Boeck

Jaren als duorijder

Ook Sofie (47) had tot op vandaag enkel kilometers achterop de motor gemaakt: al jarenlang rijdt ze mee met veel plezier mee met haar motorrijdende man. Maar de wil om zelf te rijden is groot, Sofie zelf helaas niet. “Op de motor van mijn man kan het niet, want die is veel te hoog… Ik kan niet met mijn voeten aan de grond.” Honda to the rescue!

“Vandaag was voor mij een onbetaalbare ervaring, waarbij ik het gevoel heb dat ik enorm veel heb bijgeleerd dat nuttig zal zijn voor het behalen van mijn motorrijbewijs. De ruime rijtijd en de tips en tricks zullen ervoor zorgen dat ik een maximale voorsprong heb bij de rijlessen - waardoor er zo veel mogelijk tijd overblijft voor het rijden zelf. Een pluim in dat opzicht voor instructeur Arne: hij liet ruimte voor foutjes en hield het tempo steeds heel rustig. Zo kreeg iedereen tips op maat van hun ervaring en niveau. Als je mij op het eind van de dag vraagt met welke motor ik naar huis rijd, dan twijfel ik tussen de CL500 en CB500 Hornet. Maar doe toch maar die laatste. De zithouding was veruit het best voor mij - ik ben namelijk niet zo groot, waardoor het gevoel van veiligheid op de Hornet 500 bij mij met voorsprong het grootst was. Niet onbelangrijk, als je zelf voor een eerste keer achter het stuur kruipt!” (lacht) “Vandaag heb ik twee kleine valpartijen gehad - gelukkig bij stilstand. Maar die hebben me niet afgeschrikt, wel integendeel. Ik kom er zonder kleerscheuren vanaf en weet waar het fout liep, dus maak ik die foutjes sowieso nooit meer.”

Geert Calis

Geert Calis

Nog nooit op een motorfiets gezeten

Met z’n 50 lentes is Geert de goedlachse ouderdomsdeken van de groep. Opvallend: in die halve eeuw had de West-Vlaming nog nooit op een motor gezeten, laat staan een meter gereden. Maar dat houdt ‘m niet tegen om te dromen: “Ik wil dit jaar mijn motorrijbewijs halen en de wereld verkennen op twee wielen!” Geen betere start dan deze opleidingsdag om die toekomstplannen mee te helpen vormgeven.

“Als volledige beginneling was ik opgelucht dat je vol vertrouwen met de oefeningen kan beginnen. Het belang van kijktechniek - door de bocht en verder vooruit kijken - kan duidelijk niet onderschat worden, maar dat doe je pas als je je gerust voelt in de machine onder je billen. Ook het schakelen is aanpassen als je dat nog nooit op een motor hebt gedaan.” (lacht) “Toch bleek de grootste uitdaging voor mij het korte bochtenwerk om de ‘achtjes’ te rijden. Maar dankzij de prima begeleiding durfde ik steeds meer én lukte het uiteindelijk ook! Een geweldig gevoel. Ik ben hier zonder verwachtingen aangekomen, maar met een pak ‘goesting’ opnieuw buiten gewandeld. Dat motorrijbewijs komt er zeker - liever vandaag dan morgen!” (lacht) Als ik een favoriet Honda-model moet kiezen, dan volg ik Bilal in zijn keuze: voor mij vielen de CB650R met E-Clutch en de CB750 Hornet het meest in de smaak. Het vermogen is één zaak, maar ook de zithouding en het comfort aan boord waren absolute troeven voor mij. Of een van die modellen uiteindelijk ook mijn eerste motor wordt? De tijd zal het uitwijzen, maar ze hebben alvast een plaatsje in mijn hart veroverd.”