Herbekijk DCT: Honda's revolutionaire Dual Clutch Transmission
De DCT-technologie werd in 2010 gelanceerd en maakt Honda Motorcycles uniek. Het systeem is vandaag uitgegroeid tot een van de meest geavanceerde en krachtige transmissies op twee wielen. De keuze tussen manuele of automatische rijmodus ligt letterlijk binnen handbereik, zodat je nooit die spannende connectie met je motorfiets verliest - op, of naast de weg.
Sluiten
Dai Arai, hoofdingenieur Honda DCT
"Wat ik het leukste vind aan DCT, dat is hoeveel "bandbreedte" het in je brein vrijmaakt die je dan kan aanwenden voor wat zo leuk is aan motorrijden - bochten nemen, de juiste lijnen vinden, je remkracht doseren en accelereren."
Honda DCT werking
In deze video tonen we de werking van de koppeling en de gangwissel, die automatisch verloopt tijdens het accelereren en vertragen.
Bij een gewone manuele versnellingsbak wordt de schakelas verdraaid door het schakelpedaal aan de linkervoet te bedienen en worden de versnellingen door de schakelwals en schakelvork geschoven, maar bij een versnellingsbak met dubbele koppeling neemt de schakelmotor deze rol over. De schakelmotor bedient de schakelas op dezelfde manier wanneer de optionele voetbediening ingeschakeld wordt.
Sluiten
Kies een Honda-motor met DCT
Honda biedt een ruime selectie motoren aan met DCT, van de NC750X tot Honda's ultieme vlaggenschip, de Gold Wing. De keuze tussen manuele of automatische rijmodus, op maat aangepast aan het unieke karakter van elk model, transformeert elke rijstijl.