Taal Sluiten

Klik om taal te wijzigen

Grip en vertrouwen

Gebruik deze tips om je banden aan de rol te houden.

Het onderhoud van jouw banden

Het is uitermate belangrijk dat je banden in topconditie verkeren, voor jouw veiligheid en comfort. Er zijn veel factoren die het verouderen en de slijtage van je banden beïnvloeden. Van de staat van het wegdek, over weersomstandigheden tot, uiteraard, jouw rijstijl.

Op deze pagina vind je informatie over het nakijken van je banden, zodat je zeker zonder ernstige problemen de weg op kan. Mocht je ooit twijfelen, stap dan even binnen bij je dichtstbijzijnde Honda-dealer en onze deskundige technici zullen ze voor je nakijken.

Banden Nakijken

Factoren die je bandendruk beïnvloeden

De correcte bandendruk is de sleutel tot een veilige en aangename rit. De bandendruk beïnvloedt rechtstreeks het stuurgedrag, de grip en de algemene prestaties van je motorfiets. Er zijn enkele belangrijke factoren die een invloed hebben op de bandendruk van je motor.

Icon 1
Periode van het jaar en temperatuur
Door seizoensgebonden veranderingen en temperatuurschommelingen kan de bandenspanning schommelen.
Icon 2
Weersomstandigheden
Nat of koud weer kan de bandendruk beïnvloeden, wat op zijn beurt de grip en stabiliteit beïnvloedt.
Icon 3
Jouw rijstijl
Of je nu over de snelweg rijdt of bochtige wegen neemt, verschillende rijstijlen kunnen de benodigde bandenspanning voor een optimaal stuurgedrag veranderen.
Icon 4
Het bandentype op jouw motorfiets
Elk type band heeft zijn specifieke bandendruk.
Icon 5
Belading en gewicht
Het vervoeren van extra gewicht verandert de dynamiek van je motorfiets, inclusief de bandenspanning.
Icon 6
Staat van het wegdek
Ruwe, oneffen wegen en offroadrijden kunnen uw banden extra belasten.

Honda bandeninformatie

Lees meer over de bandenspanning, het bandenprofiel en nog veel meer voor jouw specifieke Honda-motorfiets.

Bekijk motorbrochures

Zo kijk je je bandenspanning na

De meeste moderne motorfietsen hebben een bandenspanningscontrolesysteem (TPMS) voor het controleren van de juiste bandenspanning. Dit laat automatisch de bandenspanning op je dashboard zien en geeft aan of er problemen zijn met de banden die moeten worden opgelost.

Volg deze stappen om je bandenspanning te controleren als je geen TPMS op je motorfiets hebt geïnstalleerd. Je kunt de aanbevolen bandenspanning en de juiste kettingspanning vinden op een label op de kettingbeschermer of achterbrug van je motorfiets. Een draagbare digitale bandenspanningsmeter is handig om mee te nemen tijdens ritjes en kan aangesloten worden op het 12v-stopcontact.

  • 1. Draai het beschermdopje van het ventiel.
  • 2. Plaats de bandenspanningsmeter op het ventiel.
  • 3. Zorg ervoor dat de meter goed op het ventiel zit voor een correct resultaat.
  • 4. Wacht tot de meter een resultaat laat aflezen.
  • 5. Eens je het resultaat ziet kan je een geschikte pomp gebruiken om de juiste luchtdruk in te stellen.
  • 6. Wanneer je band te hard opgepompt is en je dus lucht moet aflaten, druk dan op het metalen pinnetje in het midden van het ventiel. Kijk steeds opnieuw de druk na.

Je banden bijblazen

Nadat je de bandenspanning van je motor hebt nagekeken, is de volgende taak het bijblazen van banden die wat extra lucht nodig hebben. Dat is een eenvoudig klusje, zowel thuis als bij de meeste tankstations of garages.

Model rijdend op een motorfiets in de stad.

Aan het tankstation

Wanneer je je banden bijblaast bij het tankstation, verwijder dan de beschermdopjes van de ventielen. Stel de machine in op de gewenste druk - je ziet een + en - om je te helpen de juiste druk in te stellen. Plaats vervolgens de pomp op het ventiel. Je kunt op het apparaat aflezen wat de huidige bandendruk is en zien hoe de band wordt opgepompt tot de gevraagde luchtdruk. Wacht op het piepsignaal en verwijder de pomp wanneer de band de juiste druk heeft bereikt. Je kunt hiervoor bij de meeste tankstations betalen met munten en bij sommige kun je ook contactloos betalen.

Model rijdend op een motorfiets in de stad.

Thuis

Als je een draagbare bandenpomp hebt, kun je je banden thuis oppompen. Het lijkt op de procedure bij een benzinestation, maar het kan zijn dat je de pomp op het ventiel moet schroeven in plaats van hem gewoon vast te houden. Je kunt het oppompen van de band volgen op de wijzerplaat of het scherm. Houd dit goed in de gaten, want niet elke pomp schakelt automatisch uit als de juiste druk is bereikt.

Als je klaar bent, haal je de pomp van het ventiel, draai je de beschermdop er opnieuw op en kun je vertrekken.

Veelgestelde vragen over banden en bandendruk

Hoe regelmatig check ik het best de bandendruk?

Check zeker eens per week je bandendruk en ook steeds voor je een lange rit maakt. Een goede druk is essentieel voor de veiligheid, wegligging en levensduur van de band.

Wat is de aangewezen profieldiepte van de groeven in een motorband?

De verplichte profieldiepte van de groeven is in Europa minstens 1,6 mm. Voor optimale zekerheid is het beter je banden te vervangen wanneer de profieldiepte lager is dan 2 mm.

Hoe weet ik dat het tijd is de banden van mijn motorfiets te vervangen?

De banden moeten vervangen worden wanneer de profieldiepte onder het minimum van 1,6 mm valt. Ook wanneer je scheuren, lekken of uitstulpingen opmerkt in het rubber of wanneer de band ouder is dan vijf jaar moet je deze vervangen.

Wat veroorzaakt onevenwichtige slijtage aan de banden van mijn motorfiets?

Onevenwichtige slijtage kan veroorzaakt worden door een te hoge of te lage bandendruk, slecht uitgelijnde wielen of door rijgewoontes als hard remmen of snel bochten nemen.

Kan ik een geperforeerde band repareren of moet deze vervangen worden?

Kleine lekken in de profielzone kunnen meestal gerepareerd worden. Lekken aan de zijkant of grote lekken betekenen meestal dat de band vervangen moet worden.