Introductie
Ruim drie decennia geleden kwam de Honda XRV650 Africa Twin in Europa op de markt. Ook al was de motor die nu zijn naam draagt – geïntroduceerd in 2016 als de CRF1000L Africa Twin – een totaal nieuwe motorfiets, de essentie en de spirit die het origineel zo populair maakten, zitten nog steeds in het DNA.
De balans tussen vermogen en gewicht was de kern van de originele Africa Twin en dat geldt ook voor het nieuwe model. Met zijn unieke atletische verschijning, een vlot en bruikbaar blok en een krachtig rijwielgedeelte, toonde de CRF1000L Africa Twin zich een ware hedendaagse allrounder en hij werd enorm populair bij de wereldreizigers, als stadsmotor, in woon-werkverkeer en voor tourritten in het weekend.
In 2018 ontving zowel de DCT versie als de versie met een manuele transmissie de Throttle By Wire (TBW) controle plus 3 rij-modi, er kwamen meer Honda Selectable Torque Control (HSTC) opties en een verbeterde in- en uitlaat zorgde voor een sterkere grom en een betere respons op het gas. Het platform werd ook uitgebreid: de Africa Twin Adventure Sports – met dezelfde updates, maar met meer windbescherming, een groter benzinetank en langere veerwegen – zorgde ervoor dat de motor een nog groter bereik had.
Gebaseerd op nadrukkelijke vraag op Europees en globaal niveau voor beide modellen en met ondertussen 87.000 stuks verkocht wereldwijd, zal 2020 een nieuwe mijlpaal worden in de geschiedenis van de Africa Twin.
Het touring comfort, de technologie en het potentieel van de nieuwe CRF1100L Africa Twin Adventure Sports* worden verder uitgebreid en er is de toegevoegde optie van de Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa EERA). Daarnaast is de CRF1100L Africa Twin hertekend met een agressieve en compacte rally stijl en een nog sterkere offroad focus. Er is ook meer vermogen en koppel, en het gewicht is beduidend lager. Op die manier houdt de Africa Twin de basisprincipes in ere die ruim dertig jaar geleden al neergezet werden.
Model overzicht
De 2020 CRF1100L Africa Twin heeft een nieuwe en scherpe focus op offroad capaciteiten en daarbij hoort de look – en feel – van een ware rally motor. Smaller, slanker en 5 kg lichter: dat zorgt voor nog betere atletische prestaties, dankzij aanpassingen aan het blok dat nu 7% meer topvermogen levert en 6% meer koppel, en vooral over het hele vermogensverloop beter presteert. De motor voldoet ook aan de EURO5 normen.
Het frame werd volledig hertekend en heeft nu een vastgeschroefd aluminium subframe. Ook de swingarm is vervaardigd uit aluminium en is gebaseerd op die van de CRF450R crossmotor. Centraal in de Africa Twin bevindt zich een zes-axiale IMU (Inertial Measurement Unit) die niet alleen de 7-voudig instelbare HSTC controleert, maar ook (nieuw voor 2020) de 3-voudig instelbare Wheelie Control, Bochten ABS (met offroad setting), Rear Lift Control en DCT bochtendetectie. Een OFF-ROAD werd toegevoegd aan de URBAN, TOUR en GRAVEL standaard rij-modi.
Gericht op een perfecte controle, biedt de nieuwe rijhouding een smallere zadelsectie en een hoger geplaatst stuur. Een 6,5 inch Multi Information Display touchscreen in kleur (MID) laat connectiviteit toe met de systemen van de Africa Twin en biedt ook Apple CarPlay® en Bluetooth verbinding. Dubbele LED koplampen met Daytime Running Lights (DRL) bieden een verhoogde zichtbaarheid en veiligheid. De cruise control is standaard.