Taal Sluiten

Klik om taal te wijzigen

Scrollen

Massacentralisatie

Het volledige RC213V pakket is gericht op het centraliseren van de massa met het oog op optimale prestaties. Een verminderde inertie van bewegende delen beïnvloedt in grote mate de dynamiek van de motorfiets. Het totaalpakket van de RC213V-S weerspiegelt het dynamische karakter van de RC213V. Dit heeft ook betrekking op het gebruik van materialen voor koetswerkonderdelen en het productieproces. De Sports Kit voor gebruik op het circuit verbetert de prestaties aanzienlijk, waardoor de inertiewaarden van de RC213V bereikt worden.

Mark Marquez met de nieuwe RC213V-S

Motorisatie

Bij de ontwikkeling van de RC213V krachtbron was het onze bedoeling om een motorblok te ontwerpen dat het potentieel had MotoGP races te winnen. We stelden de volgende doelstellingen voorop: voldoende vermogen om snelheden te halen die nodig zijn in MotoGP, en een compacte afmeting, net zo klein als het 800 cc blok dat in het frame van de RCV213V past. Om deze doelstellingen te bereiken en tegemoet te komen aan de MotoGP-regelgeving, kozen we voor een 1000 cc, 90° V4 motorblok.

Het hoge vermogen wordt bereikt door een 360° krukas interval. Deze configuratie heeft als bijkomend voordeel dat de cilindervulling efficiënter verloopt en er een betere verbranding ontstaat. De 90° V4 lay-out heeft ook een hoger vermogen omdat er minder wrijving is. Het mechanische verlies wordt beperkt door het weglaten van de balansas. Er zijn minder kruktappen (3) vergeleken met een vier-in-lijn motorblok en er is een verzegelde krukas zodat het pompverlies beperkt wordt.

Close-up van het RC213V-S blok

Frame en kleurvarianten

Close-up van het achterwiel van de RC213V-S

Frame: Het frame van de RC213V biedt een hoge torsiestijfheid zodat het vermogen zo goed mogelijk aan het asfalt geraakt.

Een hogere torsiestijfheid brengt meestal ook extra gewicht met zich mee. Maar de verhoogde torsiestijfheid van de RC213V is enkel daar toegepast waar het echt nodig is.

Dunne versterkingsplaten verbeteren de stijfheid alleen in de zones waar het nodig is. Het resultaat is een zeer licht frame. Elk onderdeel van het frame wordt zorgvuldig uitgelijnd met de hand. Een gespecialiseerde lasser voert hiervoor de vereiste TIG-lasprocedure uit.

Het resultaat is een productieproces dat een hoge graad van nauwkeurigheid en laskwaliteit verzekert. De RC213V-S gebruikt dezelfde materialen en heeft hetzelfde productieproces. De kuipdelen worden aan elkaar bevestigd met bouten uit een titanium legering voor verdere beperking van het gewicht. De bouten worden omhuld met molybdeen vet voor een verbeterde stabilisatie van de as.

Kleurvarianten: de RC213V-S is beschikbaar in twee kleurafwerkingen. De driekleurige versie verwijst naar Honda's racegeschiedenis en naar het Japanse erfgoed. De andere afwerking is een onbeschilderd CFRP type (Carbon). Het oppervlak van deze variant werd niet beschilderd. Door de karakteristieken van carbon is een vervaging of kleurverandering mogelijk als het materiaal blootgesteld wordt aan ultravioletstralen. Carbon moet vóór gebruik geschilderd of gelakt worden, maar het kan aangepast worden aan de persoonlijke wensen van de rijder.

Close-up van de driekleurige afwerking van de RC213V-S

Ontdek Super Sport